Ipodien uusi sukupolvi – Parempi kuin ennen?

Kuusi vuotta sitten esitelty Ipod-soitin mullisti sekä Applen että musiikin kuuntelun. Uudet Ipodit näyttävät tulevien vuosien suunnan.

Apple esitteli lokakuussa 2001 aivan uudenlaisen mobiilin musiikkisoittimen, Ipodin. Kannettavien cdsoittimien hallitsemilla musiikkimarkkinoilla oli tuolloin jo muitakin mp3-soittimia, mutta ne olivat joko moninkertaisesti Ipodia isompia, tai niissä oli tilaa vain muutamille musiikkikappaleille. Ipodiin mahtui tuhat mp3-kappaletta, vaikka soitin oli vain pelikorttipakan kokoinen. 

Korkeana pidetystä 399 dollarin hinnasta huolimatta Ipodista tuli heti menestys. Aluksi vain Maceissa toiminutta soitinta myytiin ensimmäisten kahden kuukauden aikana 125 000 kappaletta. Uusien mallien sekä erityisesti Windows-yhteensopivuuden ja Itunes-musiikkikaupan myötä Ipodien myynti lähti lopulta räjähdysmäiseen kasvuun. 

Kuusi vuotta myöhemmin Ipodeja on myyty jo reilusti yli sata miljoona kappaletta, eikä vauhti ole hidastumassa. Ipodista on tullut kaikkien aikojen myydyin digitaalinen musiikkisoitin ja 2000-luvun suuri menestystarina.

Apple on noussut Ipodin kasvavien myyntilukujen myötä pienestä tietokoneyhtiöstä viihde-elektroniikkamaailman jättiläisten joukkoon. 

Applen osuus tietokonemarkkinoilla on pysynyt muutamassa prosentissa, mutta Ipod hallitsee suvereenisti digitaalisten musiikkisoittimien markkinoita. Ipod on selvä ykkönen erityisesti Yhdysvalloissa, jossa soittimella on reilusti yli puolet markkinoista. 

Vahva tuotekehitys on varsinkin parin viime vuoden aikana auttanut Applea pitämään etumatkan kilpailijoihinsa. Suuretkaan viihdejätit, kuten Philips, Sony ja Microsoft, eivät ole pystyneet haastamaan tasaiseen tahtiin uusiutuvaa Ipod-mallistoa. 

Joissakin kilpailijoiden malleissa saattaa olla enemmän ominaisuuksia, mutta toimiva käyttöliittymä, muotoilu ja varsinkin ylivertainen brändi ovat pitäneet Ipodin muita edellä. Ipodista on tullut synonyymi digitaaliselle musiikkisoittimelle samaan tapaan kuin aikoinaan korvalappustereoita kutsuttiin Walkmaneiksi Sonyn vahvan brändin mukaan. 

Kiintolevyistä flashiin

Ipodin kehityksessä näkyvät uusien tekniikoiden tuomat parannukset. Kuudessa vuodessa Ipodin kapasiteetti on noussut 5 gigatavusta 160 gigaan, ja tehokkaamman aac-tiedostomuodon ansiosta Ipodiin mahtuu nykyisin saman verran musiikkia kuin neljäänkymmeneen alkuperäiseen soittimeen. Näytön muuttuminen värilliseksi ja sen koon kasvaminen ovat mahdollistaneet videoiden katselun ja pelaamisen Ipodilla. 

Tekniikan huimasta kehitysvauhdista kertovat myös soittimen oheneminen, keventyminen ja akun keston moninkertaistuminen. Uudella Ipod Classicilla voi kuunnella musiikkia jopa neljä kertaa kauemmin kuin ensimmäisellä Ipodilla. Kehityksestä huolimatta kiintolevyllä varustettu Ipod on kuitenkin pysynyt aina olemukseltaan melko samanlaisena. 

Apple on laajentanut Ipod-mallistoa askeleittain yhdestä soittimesta nykyiseen neljään erilliseen mallisarjaan. Pienet ja edulliset Ipodit ovatkin voimakkaimmin lisänneet Ipodien myyntiä. Kolme vuotta sitten julkaistusta Ipod Ministä tuli heti suosituin Ipod-malli, ja Minin korvannut Nano valtasi ykköstilan myös flash-pohjaisissa musiikkisoittimissa. 

Ipod Shufflen, Nanon ja uuden Ipod Touchin myötä Apple on siirtymässä yhä enemmän kiintolevyistä flash-muistiin. Flash mahdollistaa erittäin ohuiden ja kevyiden soittimien valmistamisen, mutta muistipiirien korkeat hinnat rajoittavat tallennuskapasiteetin vielä kymmenesosaan kiintolevyistä. 

Tulevaisuudessa flash-muisti korvaa kiintolevyn Ipodissa kokonaan. Tekniikka on jo valmiina, ja nyt vain odotetaan hintojen laskua sopivalle tasolle. 

Videot pikkulaitteeseen

Syyskuun malliuudistuksen myötä Apple nimesi Ipod videona tunnetun soittimensa uuden version Ipod Classiciksi. Suosituimman Ipod-mallin Nanon kapasiteetti ja hinnat puolestaan pysyivät samana, mutta laitteen koko ja ulkonäkö muuttuivat täysin. 

Uusi Nano on edellistä mallia lyhyempi ja ohuempi, mutta vastaavasti leveyttä on tullut selvästi lisää. Tuloksena on yllättävän pieni ja kevyt soitin, joka näyttää luonnossa paljon sirommalta kuin kuvissa.

Uuteen neliömäisempään koteloon on päädytty kahden tuuman näytön takia. Isompi näyttö on tarpeen, sillä Nanolla voi vihdoin katsoa myös videoita. 

Apple on nostanut myös näytön resoluutiota. Nanossa on puoli tuumaa Ipod Classicia pienempi näyttö, mutta täsmälleen sama 320 x 240 -resoluutio. Lisäksi laitteen näyttö on selvästi aiempaa kirkkaampi, Applen mukaan kirkkautta on kasvatettu peräti 65 prosenttia. 

Akussa on virtaa riittävästi parinkin elokuvan katsomiseen. Testissä neljän gigatavun Ipod Nano pyöritti videota lähes tunnin Applen lupaamaa viittä tuntia pidempään. Pudottamalla näytön kirkkautta päästiin yli kahdeksaan tuntiin, ja vastaavasti täydellä kirkkaudella akku simahti noin kolmessa ja puolessa tunnissa. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *