TIDAL HiFi tuo lossless-nen streaming-palveluihin

TIDAL avasi muutama päivä sitten oman täysin uudenlaisen musiikin steaming-palvelunsa. TIDAL HiFi nimeä kantava kuukausimaksullinen jäsenyys yhdistää yli 25 miljoonaa kappaletta sisältävän musikkikirjaston häviättömään äänenlaatuun sekä HD-musiikkivideoihin ja erityiseen musiikin verkkolehteen. Kyseessä on ensimmäinen HiFi-äänenlaadulla varustettu streaming-palvelu, joka tähtää etenkin niihin kultakorviin jotka ovat odottaneet tätä päivää kun saadaan aikaiseksi Spotify CD-quality 16-bit/44.1 kHz äänellä. Lossless 1411 kbps FLAC/ALAC äänenlaatu hakkaa perinteiset 320kbps MP3 rypistykset maanrakoon kun vain kuuntelukalusto on tarpeeksi laadukas.

Palvelu avautui käytettäväksi jo Yhdysvalloissa ja Britanniassa, mutta tarkoituksena on tuoda palvelu saataville mahdollisimman pian myös muihin maihin. Kuukausihinta on enemmän kaistaa ja levytilaa vaativan katalogin johdosta hieman normaalia korkeampi (19,99 dollaria /19,99 puntaa), mutta se on todella vähän kun ottaa huomioon mitä kaikkea sillä saa.

Rajattomasti musiikkia häviöttömällä äänenlaadulla

Tätä päivää on odotettu kauan. Samaa 320kbps laatua tarjoilevia musiikin streaming-palveluita on tukuttain, mutta ne eivät eroa toisistaan juuri mitenkään. On Spotifytä, Music Unlimitedia, Nappsteria, Deezeriä ja lista sen kun jatkuu. Kunnia konseptista ennen kaikkea Spotifylle joka laittoi tämän kehityksen kulkemaan, mutta silti oli jo aika tapahtua jotain kehitystä. Nyt on tapahtunut ja tästä on puhutta viime aikoina mediassa paljon. Vihdoin saamme kunnon äänenlaatua myös digitaalisiin suoratoistopalveluihin!

TIDAL HiFi:n takana on sama yritys (Aspiro AB) kuin ruotsalaisen WiMP:n, tämän moni varmaan jo tunteekin. Uusi kansainvälinen high-fidelity suoratoistopalvelu lanseerattiin kuitenkin uudella nimellä TIDAL. TIDAL:n idea on yhdistää käytännössä rajaton musiikin katalogi siihen alkuperäisen äänitteen uskollisuuteen, josta nykyisissä kuuntelumuodoissa on tyypillisesti vain rippeet jäljellä.

Laadukas musiikki on tätä ennen tullut hyvin kalliiksi, kun sitä ei yksinkertaisesti ole ollut saatavilla kiinteään kuukausihintaan. Esimerkiksi hifiharrastajt ovat joutuneet tyytymään joko jo vanhoillisiin vinyyleihin tai ostamaan CD-levyjä tai FLAC-musiikkia kappalehintaan. Ja se ei tule halvaksi, varsinkaan jos musiikkimaku on yhtä laaja kuin esimerkiksi allekirjoittaneella.

Nyt TIDAL tuo kuitenkin tilanteeseen muutoksen julkaisemalla tällaisen kansainvälisen HiFi-äänenlaadulla varustetun suoratoistopalvelun. Palvelussa käytetään audioformaattina häviätöntä 16-bit/44.1 kHz CD-laatua FLAC/ALAC tiedostomuodossa.

Tämä laatu + 25 miljoonan kappaleen valikoima kiinteään 19,99 dollaria/puntaa kuukausihintaan on mielestäni erittäin hyvä diili.

Kuukausihinta on kaksinkertainen esimerkiksi Spotifyhyn verrattuna mutta se on ymmärrettävää, koska näin suurten tiedostojen streemauksesta miljoonille käyttäjille koituu kuluja eikä tuollainen datamäärä ihan pienelle levyllekään mahdu.

Teräväpiirtoiset musiikkivideot ja verkkolehti

TIDAL HiFi ei ole pelkkä perinteinen suoratoistopalvelu sillä kuukausitilaukseen kuuluu myös paljon muuta. Offline-kuuntelun, mobiilisovellusten ja muiden perustoimintojen lisäksi tämän palvelun kautta on katsottavissa yli 75 000 musiikkivideota – tietenkin täydellä teräväpiirrolla ja samalla loistavalla äänenlaadulla. Oletko sinä esimerkiksi yksi heistä joka haluaisi katsella videota samalla kun kuuntelet musiikkia, mutta korvat ei yksinkertaisesti kestä sitä YouTuben laatua? No, ongelma on nyt ratkaistu!

TIDAL HiFi tarjoaa kiinteään kuukausihintaan yli 25 miljoonan kappaleen valikoiman häviöttömällä äänenlaadulla, yli 75 000 HD-musiikkivideota sekä oman verkkolehden.

Musiikkivideoihin lisäksi TIDAL julkaisee kuukausihintaan kuuluvaa omaa musiikillista verkkolehteään, joka sopii hyvin konseptiin. Voit esimerkiksi lukea uusimpia musiikkiuutisia, artistien tarinoita ja muuta ajankohtaista asiaa musiikin maailmasta samalla kun kuuntelet studiomonitoreillasi laadukasta musiikkia.

Tämä palvelu on siis suunniteltu todellisille musiikin rakastajille, joille kelpaa vain paras ääni, laaja valikoima ja monipuolinen tarjonta.

No mutta onhan meillä Qobuz!

Yhtiötä on moitittu jonkin verran heidän tavastaan mainostaa uutta suoratoistopalveluaanmaailman ensimmäisenä lossless-laadulla varustettuna streaming-palveluna”, sillä periaatteessa tämä ei ole totta. Ranskalainen Qobuz on toiminut samalla periaatteella jo jonkin aikaa, tarjoten kuukausimaksullista FLAC-streemaustilausta sekä musiikin ostamista jopa studio masters laadulla latauskaupastaan. Palvelu ei ole kuitenkaan yleistynyt toivotulla tavalla ja harva on ylipäänsä koskaan edes kuullut koko Qobuzista. Qobuzkin on viime aikoina pyrkinyt laajentamaan toimintaansa muihin maihin, mutta ei ole valitettavasti levinnyt vielä keski-eurooppaa pidemmälle.

Qobuzin ”ongelmaksi” on muodostunut yleinen tietämättömyys äänenlaadun merkityksestä, joten hyvin harva on ollut valmis maksamaan useita kymppejä enemmön kuukaudessa palvelusta, jota ”vastaavia” palveluita löytyy alle kympillä. Toinen Qobuzin heikkous on sen valikoiman suppeus: klassista ja vanhempaa tuotantoa löytyy kyllä mielin määrin, mutta yhtään modernimpaa musiikkia etsittäessä palvelu jää kieltämättä pahasti muiden jalkoihin.

TIDAL tuli markkinoille oikealla hetkellä ja sillä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet toteuttaa tämä konsepti onnistuneesti. Valikoima ei myöskään muodostu TIDAL:n puolella ongelmaksi.

Pientä eripuraa mutta odotellaan…

Edellisen väitteen lisäksi TIDAL:n toiminnassa ihmetyttää se, että kun palvelun saatavuudesta julkaisupäivänä tiedusteltiin niin TIDAL:lta luvattiin että ”palvelua voi käyttää myös muista maista jo avauspäivänä, mutta valikoima on tähdätty US:n ja UK:n markkinoille”, mutta tämä ei ole jostain syystä toteutunut.

En tiedä olenko ainoa joka on huomannut tämän asianhaaran, mutta se ymmärrettävästi harmittaa sillä olen itsekin tätä odottanut kieli pitkällä.

TIDAL lupasi palvelunsa avautuvan tämän syksyn aikana ja se pidettiin. Nyt on luvattu että muutkin maat ovat prioriteettilistan ykkösenä ja tavoitteena on tuoda palvelu käytettäväksi myös muista maista mahdollisimman pian. Mitä tämä ”mahdollisimman pian” sitten tarkoittaa, voimme vain arvailla. Palvelulla on kuitenkin ollut sen verran paljon kysyntää syyskuun julkistuspäivästä lähtien, että en usko että tähän menee kovinkaan pitkään – ei ehkä tämän vuoden vaihdettakaan pidemmälle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *